Salou manté la connectivitat ferroviària amb el Corredor del Mediterrani i les rodalies i podria tenir dues estacions
divendres 20 febrer 2015
La darrera visita de l’alcalde i el regidor de gestió de Territori a la Dirección General de Ferrocarriles del Ministerio de Fomento han confirmat que les vies entre l’Hospitalet de l’Infant i Salou es desmantellaran i es podrà seguir endavant amb el projecte d’Eix Cívic
Fomento proposa millorar l’estació de Salou-PortAventura i crear-ne una de més propera, al costat de l’Hotel Regina que sigui fi de terme
Salou manté la connectivitat ferroviària amb el Corredor del Mediterrani -i per tant amb els trens de llarg recorregut i alta velocitat- i també amb el servei de trens de rodalies. A més, ben properament es desmantellaran les vies del tren en el tram l’Hospitalet de l’Infant i Salou; de manera que s’allibera l’espai que ara ocupa aquest traçat i donarà peu al projecte d’Eix Cívic amb tramcamp en el qual treballa l’Ajuntament de Salou. També està en estudi la possibilitat que Salou compti amb dues estacions de ferrocarril; una a Portaventura i una altra més propera a l’autovia, a tocar de l’Hotel Regina. Aquestes informacions, les ha explicat avui l’alcalde del municipi, Pere Granados, acompanyat del regidor de Gestió de Territori, Marc Montagut, després de la reunió que van mantenir ahir a la tarda a la Dirección General de Ferrocarriles del Ministerio de Fomento.
“Salou sempre ha volgut i vol connexió ferroviària, però no només amb els trens de Rodalies sinó també amb la connexió d’ample europeu, com així serà”, apuntava aquest matí l’alcalde, qui també ha explicat que “Foment ens proposa tenir dues estacions; una a PortAventura i una altra que estigui més cèntrica i que sigui de fi de terme. Nosaltres ho estudiarem perquè el que volem és que hi hagi el millor servei ferroviari possible en totes direccions. Defensem i defensarem el transport públic”, ha dit.
Granados però també ha reiterat enèrgicament que “a Salou no volem les vies de tren al centre de la ciutat. Portem molts anys buscant que la via marxi i aconseguir d’aquesta manera una ciutat normalitzada i anem pel bon camí”. Així, Granados, ha anunciat que “abans de finals d’any es posarà en marxa el Corredor del Mediterrani i es desmantellaran les vies. Nosaltres seguirem connectats en tot moment”.
Els detalls de l’Eix Cívic
El batlle també s’ha referit al projecte que ha de desenvolupar-se un cop les vies desapareguin; es tracta de l’Eix Cívic, el qual es desenvoluparà aprofitant el traçat de les vies del tren el qual té un alt contingut econòmic perquè ajudarà a implantar una gran avinguda de serveis i comercial tipus bulevard. L’Ajuntament de Salou ja fa temps que treballa en la transformació d’aquest àmbit a través d’un pla de millora urbanística i molt especialment en la zona central que comprèn uns 300 metres de longitud i que correspon a la part més àmplia del trajecte; és a dir, on hi ha actualment l’estació del tren, sense deixar de banda el traçat de dos quilòmetres de llargada.
En aquest tram s’hi construiran una quinzena d’edificacions que englobaran uns 600 habitatges -200 dels quals de protecció oficial- a més dels respectius baixos comercials (uns 8.500 m2) en aquest entorn en ple centre del municipi. En un entramat de 5 hectàrees de superfície. Desenvolupar l’Eix Cívic suposarà un cost d’entre 50 i 60 milions d’euros i s’articularà al voltant d’una gran avinguda, d’uns dos quilòmetres de longitud -entre el baixador de PortAventura i fins al Càmping Sangulí- amb dos carrils de circulació per a vehicles (un per a cada sentit), voreres amples per passejar, zones enjardinades i un pàrquing subterrani, i amb la possibilitat de desenvolupar-hi un tramvia lleuger.
Cal recordar que el maig del 2011 l’alcalde va signar un conveni amb l’aleshores ministre de Fomento, José Blanco, i amb Antonio González Marín, presidente del Consejo de Administración de la entidad pública empresarial Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF), per a la “integració dels terrenys ferroviaris a la ciutat i per a la construcció de la nova estació al municipi”, un conveni plenament vigent avui.
Tot plegat, en el conveni que ara se seguirà desenvolupant es recull com les dues administracions i l’entitat administradora de la xarxa ferroviària de l’Estat duran a terme els estudis urbanístics, tècnics i econòmics que han de permetre desenvolupar i finançar les actuacions següents, amb els beneficis resultants dels aprofitaments urbanístics dels terrenys que s’alliberaran.