La intel·ligència turística i el coneixement del comportament dels visitants, elements estratègics per a la recuperació de l’activitat
dimarts 19 octubre 2021
La recuperació de l’activitat turística en els nous escenaris que s’han dibuixat des de 2020 fa necessari l’anàlisi de la mobilitat dels turistes, que ha estat l’eix en què s’ha centrat aquest dimarts la jornada ‘La gestió òptima de visitants’, organitzada pel Laboratori d’Innovació i Intel·ligència Turística del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona a Costa Daurada i Terres de l’Ebre, amb la col·laboració del Patronat Municipal de Turisme de Salou.
Per donar resposta a la necessitat de gestionar els moviments i desplaçaments dels visitants “són imprescindibles la intel·ligència turística i el coneixement del comportament dels turistes”, assenyala el director del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat i Catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional de la URV, Salvador Anton Clavé.
Segons la directora del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero, "la gestió òptima de visitants -en la qual des del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona hi treballem des de fa temps- serà clau per garantir la competitivitat de les destinacions i per aconseguir un desenvolupament sostenible i ple de futur per a l’activitat turística”.
L’alcalde de Salou i president del Patronat Municipal de Turisme, Pere Granados, ha esmentat que “Salou ha iniciat el camí per transformar-se en una destinació turística intel·ligent i sostenible”; i ha parlat de conceptes clau com el turisme responsable i inclusiu, la mobilitat, les mesures de desconcentració i els recursos naturals de les destinacions.
La jornada, celebrada a la Sala Europa a Salou, ha comptat amb una conferència inspiradora, una taula de debat i una taula rodona amb experiències de l’àmbit turístic, en les què s’ha analitzat el paper del màrqueting com a element crucial a l’hora de determinar el comportament dels turistes a una destinació i la necessitat de gestionar els moviments i desplaçaments dels visitants, sobretot després d’episodis, cada cop més freqüents, de saturació en espais amb sensibilitat ambiental.
El president de THR Tourism Industry Advisors, Eulogi Bordas, ha explicat el canvi de paradigma que viu el turisme i que suposa una evolució dels models de gestió de visitants per tal que donin resposta als desafiaments del sector turístic, ja que “la ‘nova normalitat’ requerirà més que mai una gestió integrada de la ‘prosperitat sostenible’ de les destinacions turístiques introduint molts canvis en les propostes de valor, la gestió del Customer Journey, el màrqueting, l’economia circular, la gestió de l’estètica de l’entorn, la mesura del rendiment del sistema, la governança i el lideratge”.
La taula de debat “La comunicació, una eina clau en l’ordenació eficient de fluxos” ha comptat amb la participació de la periodista especialitzada en viatges i comunicació turística i CEO de Mil Words Comunicación S.L, Maria Fernanda (Nani) Arenas, el CEO de CastroConsulting i Viajarenfamilia.net, Juan Castro, i la consultora de màrqueting turístic i digital, Mabel Cajal. El director d’Operacions del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, Ignacio de las Cuevas, ha moderat i dinamitzat el debat.
A la taula d’experiències, la directora de Turisme de Sitges de l’Ajuntament de Sitges, Sira Puig, el regidor de Turisme de Santiago de Compostel·la, Gumersindo Guinarte, la gerent de Turisme Garrotxa, Turina Serra, i el cap de la Unitat d’Innovació i Governança de Dades de l’Ajuntament de Salou, Xavier Panisello, han explicat la seva experiència en el planejament dels moviments turístics per garantir un desenvolupament sostenible de les destinacions, moderats per Albert Folch, adjunt a la direcció per les Terres de l'Ebre del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.
Panisello ha fet referència, concretament, al premi Digital Tourist 2020, que va rebre el municipi de Salou pel sistema de control d’aforament de les platges, atorgat per AMETIC; una eina que serveix per mantenir la distància social, com a mesura de protecció per la COVID-19.
Podeu ampliar la informació o sol·licitar entrevistes al Gabinet de Premsa d’Eurecat a l’email premsa@eurecat.org o al mòbil 630 425 169.
Sobre Eurecat
Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya, aplega l’experiència de més de 650 professionals que generen un volum d’ingressos de 50 milions d’euros anuals i dóna servei a més de 1.600 empreses. R+D aplicat, serveis tecnològics, formació d’alta especialització, consultoria tecnològica i esdeveniments professionals són alguns dels serveis que Eurecat ofereix tant per a grans com per a petites i mitjanes empreses de tots els sectors. Amb instal·lacions a Barcelona, Canet de Mar, Cerdanyola del Vallès, Girona, Lleida, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona, Amposta i Vila-seca, participa a 160 grans projectes consorciats d’R+D+i nacionals i internacionals d’alt valor estratègic i compta amb 88 patents i 7 spin-off. El valor afegit que aporta Eurecat accelera la innovació, disminueix la despesa en infraestructures científiques i tecnològiques, redueix els riscos i proporciona coneixement especialitzat a mida de cada empresa. Més informació a www.eurecat.org