Saltar al contingut Saltar a la navegació Saltar a la cerca

Portal toolbar

Notícies

La definició de Municipi Turístic permetrà millorar l'atenció i els serveis a aquells que visiten les localitats de sol i platja

dissabte 17 setembre 2022

Benidorm, Calvià, Lloret de Mar, Salou, Adeje, Arona, San Bartolomé de Tirajana i Torremolinos van celebrar una jornada de treball per impulsar l'elaboració d'un estudi que permeti redefinir aquest concepte i millorar el finançament que reben

 

Les vuit localitats integrades a l'Alianza de Municipios Turísticos AMT Sol y Playa han mantingut una trobada amb el secretari d'Estat de Turisme, Fernando Valdés, que permet continuar avançant en la realització d'un estudi dinàmic que possibiliti definir el concepte de Municipi Turístic i millorar el finançament d'aquestes destinacions que lideren la recuperació econòmica i del sector a Espanya.

A més de la presència del president de l'AMT Sol y Playa i alcalde d'Adeje, José Miguel Rodríguez Fraga; del vicepresident i alcalde de Salou, Pere Granados, i el secretari de l'entitat i alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat, la jornada de treball va comptar ahir amb la participació de l'alcalde de Benidorm, Antonio Pérez; l'alcalde de Calvià, Alfonso Rodríguez Badal; l'alcaldessa de Torremolinos, Margarita del Cid; el regidor de Turisme d'Arona, José Alberto Delgado; la regidora de Turisme de San Bartolomé de Tirajana, María Inés Rodríguez, i el president de l'Instituto Tecnológico Hotelero, Javier García Cuenca, acompanyats dels seus equips de treball.

En la seva intervenció, José Miguel Rodríguez Fraga, va informar sobre la signatura del conveni amb la Secretaria d'Estat de Turisme per desenvolupar aquest estudi que permetrà aprofundir en aquesta definició, analitzant detalladament les diferents alternatives de finançament dels municipis turístics, que és un dels objectius principals de l'AMT. L'informe estarà acabat el primer trimestre del 2023 i s'espera poder compartir i fer públiques les conclusions per Setmana Santa.

El president de l'AMT va destacar que a partir d'aquesta redefinició es podran establir noves possibilitats de finançament per poder afrontar les despeses que suposen per als municipis oferir serveis a una població que estacionalment multiplica per quatre els ciutadans empadronats.

A més, ha dit Rodríguez Fraga, la definició de Municipi Turístic permetrà concretar els aspectes singulars dels vuit municipis que lideren la recuperació del sector turístic després de la pandèmia.

En aquesta mateixa línia, el vicepresident de l'AMT Sol y Playa, Pere Granados, va posar èmfasi en la necessitat que es reconegui la “indústria turística” en el repartiment del finançament, ja que actualment “som els ajuntaments i la nostra ciutadania els que financem aquest gran nombre de persones que vénen als nostres municipis, quan el benefici es reparteix més enllà”.

Per això, es va referir a la necessitat de comptar amb aquesta definició de Municipi Turístic que permeti un sistema de finançament que tingui en compte el resident i el visitant, i que permeti alleujar l'“enorme pressió en la prestació de serveis” per a unes poblacions que compten amb 430.000 habitants, però han d'atendre més de vuit milions de turistes.

Per la seva banda, Fernando Valdés va posar en relleu que els municipis de l'AMT Sol y Playa són localitats amb “necessitats especials en suportar la major càrrega i intensitat de visitants durant l'any”, referint-se també a la reivindicació de finançament d'aquestes destinacions, que va dir “s'ha de valorar”. Per això va posar èmfasi en l'estudi encarregat, “que permeti dotar les fórmules perquè segueixin atenent els visitants i continuïn sent els grans vaixells del turisme espanyol”.

El secretari d'estat de Turisme també es va referir a la disposició d'escoltar els plantejaments realitzats pels municipis de Sol i Platja i, amb el resultat de l'informe encarregat, "treballar conjuntament i veure quin és el futur d'aquest sistema de finançament", permetent reconèixer d'una manera específica aquestes destinacions.

Fernando Valdés va insistir en que l'estudi encarregat per conèixer aquests elements i criteris que singularitzen aquestes localitats de llarga trajectòria "permetrà dialogar en la consolidació d'aquesta definició".

 

Pla Nacional Sol i Platja

Una altra de les iniciatives que ja la ministra de Turisme Reyes Maroto va anunciar, recentment, als municipis de l'AMT, i que Fernando Valdés s'ha encarregat de ratificar, té a veure amb la proposta de desenvolupament d'un Pla Nacional Turístic de Sol i Platja durant l'any 2023. Aquest tipus de projectes es defineixen, any rere any, per part de la Secretaria d'Estat de Turisme, consensuat per les comunitats autònomes.

Actualment, es treballa perquè entre els plans proposats per al proper any es tingui en compte la singularitat i importància del sector de Sol i Platja. Aquest Pla Nacional empara iniciatives ja existents que, a través dels Plans de Sostenibilitat Turística i els plans d'experiències basades en Sol i Platja, permet desenvolupar estratègies que es completen amb el Pla de Resiliència, ordenant tots aquests plans, i en què també hi participa Turespaña amb una promoció diferenciada.

Amb el desenvolupament d'aquests plans, els municipis AMT Sol i Platja s'integraran també a la Plataforma d'Intel·ligència Turística impulsada per Segittur, que desenvoluparà el seu projecte pilot a les vuit localitats, situant-les com a destinacions intel·ligents, de manera que, a més de líders en generació d'ocupació, pernoctacions i visitants, també seran exemple d'implantació de gestió intel·ligent de destinations.

 

Sobre l'AMT Sol i Platja

L'AMT neix de la iniciativa de vuit destinacions turístiques pioneres a Espanya, la singularitat turística i el compromís amb la digitalització del sector, la sostenibilitat, la seva accessibilitat, i la cooperació entre destinacions, representa un conjunt de fortaleses comunes que els permetran mantenir la seva posició de lideratge al sector.

Aquests vuit municipis només representen el 0,9% de la població espanyola, però donen suport al 4% de l'ocupació turística, al 15% de les places hoteleres i al 19,2% de les pernoctacions estrangeres a Espanya, a l'any.

L'AMT aspira a ser peça clau del sector turístic espanyol, i és reconeguda com a font de referència del turisme de sol i platja i agent clau per a la defensa dels interessos dels vuit municipis que la conformen.

Galeria d'imatges

2.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg
6.jpeg
7.jpeg
8.jpeg
10.jpeg

Document Actions