L’alcalde de Salou participa al VIII Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria, amb una ponència sobre la resiliència davant dels nous desafiaments del sector turístic
diumenge 13 desembre 2020
Pere Granados va explicar, aquest divendres, a la Sala Auditorium del Palacio de Congresos Expomeloneras el procés d’adaptació de Salou ‘a la nova realitat’, tenint en compte la COVID-19, a través de quatre eixos: la planificació, la innovació, la diversificació del mercat turístic i la promoció
L’alcalde i president del Patronat afirmar que ‘el nostre model turístic de sol i platja no es troba en crisi’, sino que ‘som davant d’una crisi sanitària’ i ‘els problemes venen derivats de les restriccions de mobilitat’
Assenyalava, com a ponent en una taula de debat i davant d’una audiència de 35.000 espectadors on line, que els municipis de sol i platja ‘hem de continuar presentant-nos al món com a destinacions turístiques 'clean and safe' de COVID-19’
L’alcalde de Salou i president del Patronat Municipal de Turisme, Pere Granados, ha participat els dies 10 i 11 de desembre al VIII Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria, on aquest divendres passat va intervenir en una taula rodona sobre la recuperació de les destinacions turístiques i les lliçons apreses, arran de la COVID-19.
Granados va intervenir amb una ponència on va explicar com s’ha adaptat Salou a la nova conjuntura turística, a través de la planificació, la innovació, la diversificació del mercat turístic i la promoció. De la suma de la planificació i la improvisació n’ha sorgit l’adaptació, un factor clau per tirar endavant i fer front a la incertesa i la nova realitat; a més de a les decisions precipitades dels governs supramunicipals, segons va explicar.
A la taula de debat, l’alcalde va afirmar, taxativament, que “el nostre model turístic de sol i platja no es troba en crisi”, sino que “som davant d’una crisi sanitària” i “els problemes venen derivats de les restriccions de mobilitat”.
Respecte a l’eix de la planificació, l’alcalde Granados va esmentar dues línies estratègiques de treball que tenen com a base el Patronat Municipal de Turisme, i que són la modificació del Pla de Promoció Turística 2020 i el Programa REPTTES, que implica la Reactivació i la Promoció del Teixit Turístic-Empresarial de Salou. Així mateix, va parlar de la creació recent d’una Oficina d’Investigació i Innovació a la seu del Patronat.
L’alcalde va iniciar la seva intervenció descrivint quina és la realitat de Salou; un municipi de 29.000 habitants, destinació familiar estacional -a diferència de Canàries- amb un zenit que es produeix, només, en dos mesos de l’any, juliol i agost. Això seria, il·lustrat amb xifres, que al final de la temporada de 2019 la capital del turisme de la Costa Daurada va rebre 2 milions de turistes i va assolir 8 milions de pernoctacions, en els 50 hotels que té la localitat.
Granados va incidir molt en la idea que Salou “vol desestacionalitzar i créixer”, per la qual cosa “hem de treballar en la renovació, innovant el producte turístic i buscant nous segments de visitants que puguin venir més enllà dels mesos d’estiu”, va dir.
També va explicar que el turisme familiar té una gran responsabilitat en la circumstància que Salou sigui una destinació estacional, atès que les famílies només poden fer vacances quan els seus fills i filles no van a l’escola.
Granados considera que la COVID-19 ha posat de manifest que “el nostre pla estratègic va ben encaminat” i també l’encert en“el pla d’accions per ser una Destinació Turística Intel·ligent”. Es tracta de “la intel·ligència aplicada al municipi i treballant, també, el concepte de la sostenibilitat, en el sentit ampli”, és a dir, “transversal”, no només pel que fa al medi ambient.
Davant de la falta de turisme internacional al municipi de Salou, que representa un 50%, per motius de cancel·lació de la touroperació, la ciutat ha hagut de treballar per generar economia a la població, pensant, sobretot, en el resident. En aquest cas, cal dir que el turisme nacional, que té segona residència a la població, i també el francès, han cobert, en part, el buit que han deixat els mercats estrangers.
Tanmateix, segons va explicar Pere Granados, tenint en compte els consums d’aigua i generació de residus, enguany, al mes de juny, juliol i agost s’ha mantingut una activitat de gairebé el 60%.
Un altre dels aspectes destacables de la intervenció de l’alcalde salouenc i president del Patronat fou la descripció de l’oferta turística esportiva del municipi, avalada per diversos segells, i amb perspectives de créixer i sumar noves disciplines, com, per exemple, el triatló, a les que ja hi ha actualment, futbol i golf.
Una d’aquestes novetats serien les activitats outdoor (a l’aire lliure). En aquest sentit, Granados va justificar les accions que s’estan duent a terme a Salou per convertir espais pels vehicles en zones de vianants, amb l’objectiu d’augmentar l’espai d’ús públic pel gaudi i la integració, tant del resident com del visitant.
'L’economia turística serà el motor d'arrancada de la resta d’economies’
Pere Granados, en un moment de la seva intervenció i referint-se a continguts del discurs del ministre mexicà Jorge Luis Olivarez, que va afirmar que “l’economia turística serà el motor d’arrancament de la resta d’economies”, va explicar que “el turista no només beneficia la destinació, sino tots els sectors de consum”. Segons ell, això és així perquè “la producció per a 86 milions de turistes- dades de 2019- no la realitzem les destinacions turístiques, sino el sector primari i l’industrial”.
Pel que fa a la Marca Canarias, l'alcalde Granados va dir que "no està en crisi", que és "una gran i una molt bona marca".
D’altra banda, va argumentar que “fa temps que el sector públic i el privat treballen plegats”. Tanmateix, “el problema és la coordinació per part dels ens supramunicipals, que prenen les decisions sense escoltar els sectors”. Així, “s’han pres decisions de tancament de sectors econòmics, d’avui per demà”, va recordar.
Per l’alcalde, “la salut de les persones és fonamental i és la prioritat”, però “cal compatibilitzar-la amb l’economia, ja que sense ella no podrem finançar la salut”. En definitiva, “cal escoltar els sectors i compatibilitzar les dues emergències, la sanitària i l’econòmica”, assegurava Granados.
L’alcalde va compartir la taula de debat amb José Juan Lorenzo, director gerent de Promotur Turisme Islas Canarias. Conselleria de Turisme, Indústria i Comerç del Gobierno de Canarias; el ministre Jorge Luis Olivarez Novalez, director general de coordinació política de la Secretaría de Relaciones Exteriores de México; Ignacio Vasallo, fundador i primer director general de Turespaña, director de relacions internacionals de la Federació de Periodistes i Escriptors de Turisme; i Santiago de Armas, president de la Comissió de Turisme de la Cambra Oficial de Comerç i president del Consell d’Administració d’IFA Hoteles. El moderador fou Alexis Rojas, periodista i productor executiu de La Hora del Turismo.
El VIII Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria 2020 va ser organitzat per la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, l’Ajuntament de San Bartolomé de Tirajana i el Cabildo de Gran Canaria.