El Patronat de Salou presenta el seu Pla d’Accions 2021 posant en valor la creació de producte turístic i la recerca de nous segments de mercat per assolir la desestacionalització
dimecres 17 febrer 2021
‘REPTTES 2.1 Nous horitzons’, presentat aquest matí en roda de premsa, integra les principals directrius de treball per enguany
L'alcalde de Salou, Pere Granados, ha afirmat que la capital del turisme de la Costa Daurada està preparada 'perquè quan hi hagi mobilitat, els nostres visitants puguin gaudir d’una excel·lent oferta turística i amb unes bones condicions de seguretat respecte a la COVID-19'
El gerent del Patronat, Marc Espasa, ha recordat la consolidació dels principals actius que identifiquen Salou: sol, platja, entreteniment, salut i natura; i la potenciació del caràcter innovador, com a avantatge competitiu
L’alcalde de Salou, Pere Granados, acompanyat pel gerent del Patronat Municipal de Turisme, Marc Espasa, ha fet la presentació, aquest matí, en roda de premsa, del Pla d’Accions Turístic per enguany.
Respecte a aquest pla, Granados ha destacat la bona organització del Govern municipal i del Patronat Turisme, així com “la planificació i la capacitat de reacció, davant l’evolució de la COVID-19, per tal d’adaptar-nos a les noves realitats”.
L’alcalde ha parlat de nous productes turístics, motiu pel qual s’ha creat una Oficina de Recerca i d’Innovació del producte turístic, i ha fet esment, també, dels Fons Europeus Next Generation.
Cal dir que a través d’aquesta oficina s’està posant en valor la cultura, el patrimoni històric, la natura, el paisatge i altres sectors, com la gastronomia.
La innovació i la diversificació de l’oferta del producte turístic a Salou comporta que “hàgim d’anar a buscar nous mercats, nous targets turístics, perquè allò que pretenem és ser una destinació turística sostenible i intel·ligent”. En aquest sentit, “la sostenibilitat és un concepte ampli i transversal”, ha especificat Granados, que ha afegit que “hem de procurar que Salou tingui una temporada desestacionalitzada i arribar a una temporada turística durant tot l’any”. Per aquest motiu, s’estan creant productes i “anem a buscar nous targets de turistes perquè, en definitiva, Salou és més que sol i platja”, perquè qualsevol persona pugui venir, al llarg de l’any, i gaudir de l’excel·lent oferta que té el municipi i el territori que ens envolta”.
L’alcalde ha dit que es continuarà treballant els mercats tradicionals de Salou, com és l’internacional, des del qual tots els imputs rebuts són molt positius. Però també es potenciaran els mercats domèstics, l’espanyol, i, dins d’aquest, el català, el procedent de tot l’Eix de l’Ebre, l’Aragó, La Rioja, Navarra, el País Basc i Santander.
Un altre mercat de proximitat és el francès, que aquest estiu passat ha funcionat força bé a Salou. Però tot plegat dependrà de l’evolució de la pandèmia i de la mobilitat, perquè sense mobilitat no tindrem turisme, ha explicat l’alcalde.
En aquest sentit, la capital del turisme de la Costa Daurada està preparada perquè quan hi hagi mobilitat, els nostres visitants puguin gaudir d’una excel·lent oferta i amb unes bones condicions de seguretat.
Aquest estiu Salou ha rebut visitants, però també molts propietaris de segones residències, que han ajudat a mantenir viu el municipi, on no hi ha hagut cap focus de contaminació vírica.
L’alcalde ha afirmat que “hem demostrat que som un municipi experimentat i que podem garantir aquesta excel·lència, quant a seguretat, respecte a la COVID 19”.
“Esperem que avanci el tema de les vacunes de cara a l’estiu”, ha dit, per acabar l’alcalde i que "les persones puguin gaudir de les seves vacances, perquè trobaran un Salou millor que mai”.
L’exposició del pla ha debutat, pel que fa a l’oferta, amb la idea “d’evolucionar des de l’essència, més enllà del model”. En aquest sentit, el gerent del Patronat, Marc Espasa, ha parlat d’afiançar el punt de partida per anar més enllà, trobant, en el model originari el camí per innovar. Així mateix, ha destacat la “maduresa” i “l’experiència” i també ha esmentat la consolidació dels principals actius que ens identifiquen, com són: el sol, la platja, l’entreteniment i la salut i la natura. A més, ha remarcat la potenciació del caràcter innovador, com a avantatge competitiu.
Pla d’Accions
El pla d’accions està dividit en diversos apartats: l’oferta, els serveis turístics, nous serveis, projectes pilars, els mercats, el target, les aliances, el missatge de promoció, la idea d’improveitzar i la fórmula.
Dins de cada àmbit, i fent referència al clima (sol), un dels principals actius que valoren els visitants, l’evolució de l’oferta es divideix en tres pilars: el paisatge, entès com a escenari on s’inicia tota l’experiència que ha de donar sentit al contingut de l’oferta. En aquest sentit, s’està treballant una Guia de Miradors i la potenciació del Camí de Ronda.
L’esport, entenent que Salou és l’estadi més gran del món amb les millors instal·lacions naturals, que es complementa amb molt bons equipaments a nivell publico-privat; i el leisure mobility, que és entendre la pròpia mobilitat com a part de l’experiència turística (anar a caminar, gaudint dels espais i l’entorn).
Pel que fa a platja, un dels principals pilars del model tradicional que ens identifica, el gerent ha destacat el fet de reivindicar aquesta i el mar com a espais naturals, amb els seus atributs i beneficis. Així mateix, Espasa ha reivindicat l’ús de les platges els 365 dies de l’any, incrementant el rendiment del principal actiu més enllà del tradicional, amb una nova oferta i nous moments de consum. I, finalment, ha recordat l’excel·lència de les platges, que compten amb diversos reconeixements de qualitat. El gerent ha manifestat que “ens agradaria assolir l’ambiciós repte d’obtenir la certificació Biosphere”.
Respecte a l’entreteniment, s’ha parlat de de gastronomia, tot assenyalat l’objectiu de convertir el que fins ara era un complement, en una motivació. En aquest sentit, el gerent ha recordat el Salou Food Experience, amb els 10 esdeveniments gastronòmics anuals que conformaran l’agenda de Salou.
La cultura seria un dels àmbits amb més recorregut potencial per extreure producte turístic, treballant el relat com a atractiu que capti l’atenció. I l’oci, cercant noves connexions amb els visitants per fomentar el gaudiment lúdic del municipi (platja, Camí de Ronda, etc.)
Respecte al benestar i la natura, com a darrer àmbit per identificar la progressió del nostre model, el gerent ha volgut destacar la biodiversitat, amb la fauna, la flora i el valor geològic de la zona; l’ecoturisme, que consisteix en convertir en producte el patrimoni natural i les seves aplicacions en diversos àmbits: gastronomia, mobilitat, compres, etc; i el well-being (benestar).
Serveis turístics municipals
Són dos, fonamentalment: el tren turístic i el servei d’atenció al visitant. En el primer cas, cal fer una reflexió relativa a aprofitar els moments de rendiment efectiu, durant la temporada alta. Cal crear nous productes que impliquin de forma puntual la sortida del tren; i, per altra banda, el lloguer del tren a l’empresa privada per a esdeveniments puntuals.
Espasa ha recordat la tasca d’ajut que va prestar el trenet en el repartiment de productes de primera necessitat durant el confinament primer i ara també col·labora estretament amb el Centre d’Alta Resolució (CAR).
El Servei d’Atenció al Visitant, per la seva banda, compta amb un gran prestigi, segons opinions registrades a internet i enquestes, atès l’alt nivell de professionalització i expertesa dels informadors turístics.
Nous serveis
A finals de 2020 es va crear l'Oficina d’Innovació i nous productes turístics, amb personal del Patronat i del mateix Ajuntament, que treballa en l’àmbit de la innovació de l’oferta i la recerca.
També cal destacar l’Oficina AIRE (d’assessorament i suport a l’empresariat), creada també l’any passat, que actua de partner amb la indústria, en un moment on la informació i l’assessorament adquireixen una importància cabdal.
Els projectes pilars, les línies de futur
Els projectes pilars de Salou són: la Destinació Turística Intel·ligent (DTI); el Pla Estratègic de l’Activitat Turística (18/22) i l’Smart Salou DTI.
“L’objectiu del DTI és arribar a mitjans d’any a la segona diagnosi amb la millor puntuació possible”, ha explicat Espasa.
En el segon cas, relatiu al Pla Estratègic, ens trobem en una fase d’adaptació a la realitat actual, però les principals línies estratègiques es mantenen.
Pel que fa a l’Smart Salou DTI, ens trobem en fase de licitació per part de RED.ES. Salou, en aquest cas, ha de tenir un paper de facilitador per tal que la licitació sigui el màxim de qualitativa possible, a través de les ofertes.
Els mercats
Amb la idea que no podem modificar la distància, però sí la proximitat, el gerent ha recordat que “sense mobilitat no hi ha turisme”. Així, tenim els mercats veïns i els mercats propers, ambdós cabdals. Els primers són els ubicats, geogràficament, a una distància no superior a 4 hores de viatge, en transport propi. Estem parlant de Catalunya, Aragó, sud de França, Andorra, País Valencià, País Basc, Navarra, La Rioja i Madrid. I els mercats propers, amb vincles històrics i tradició de mobilitat turística amb la nostra destinació, són Espanya, Regne Unit, França, Benelux, Alemania, Rússia i països de l’Est d’Europa.
El target
Respecte al target, la reflexió és que “si els mercats estan limitats, allò que hem de fer és aprofundir en ells per trobar més públic”, a través de la identificació de nous insights, que ens permetin aprofundir en el públic familiar, cercar nous públics d’interès i nous esports i esportistes.
Els diversos insights que es detecten i que es poden treballar són: shows (món de l’espectacle), wine, games, outdoor (activitats a l’aire lliure), pet friendly, +50, lgtbi, inclusiu i sènior, tot plegat drivers que acaben motivant el viatge i el consum del turista.
D’altra banda, pel que fa a les noves realitats familiars, cal dir que Salou va ser pionera a Catalunya treballant el segment famílies amb una oferta molt preparada i una certificació que la reconeixia. Avui, 18 anys després, hem d’aprofitar l’experiència adquirida per tornar a liderar aquest segment, detectant les noves realitats i les noves necessitats, fent referència a les diverses tipologies de famílies que existeixen.
Espasa ha afirmat que “volem seguir liderant aquest segment i treballem perquè així sigui”. Tanmateix, ha recordat que “un dels hàndicaps del públic familiar, tot i els beneficis, ha estat l’estacionalitat, atesa la limitació que suposa el calendari escolar. Per això, “estem treballant el turisme esportiu, sector on volem aprofundir”, atès que “entenem l’esport com el principal element desestacionalitzador” i “ampliem el concepte tradicional d’esport obrint-lo a noves tendències i com a forma de gaudiment lúdic”. També “creem el millor context per gaudir de les competicions, des de la pràctica a l’espectacle”.
Així mateix, l’expectativa a curt termini, dins del primer trimestre de l’any, és ser reconeguts amb la marca Triatló.
Pel que fa a les aliances, cal destacar el compromís comú com a clau del desenvolupament. En destaquen dues tipologies, les aliances push, amb institucions o infraestructures amb influència estratègica sobre la nostra activitat. I les aliances pull, amb empreses o institucions amb criteris de promoció compartits.
En el primer cas estem parlant de: l’Aeroport de Reus, l’Associació de Municipis de Sol i Platja, la Universitat Rovira i Virgili, equipaments privats com el Lumine Golf Club, el Club Nàutic Salou i el Complex Esportiu Fútbol Salou, la xarxa DTI i l’Ajuntament de Salou.
En el segon cas estaríem parlant de Costa Daurada, la FEHT, PortAventura World, l’Agència Catalana de Turisme, l’Aliança que Salou comparteix amb Cambrils, Reus i Vila-seca i l’Estació Nàutica, a través de la seva nova marca, Nàutic Parc.
Campanya
Les característiques generals de la campanya comprenen les següents premises: diversificar accions, potenciar suports i contextos diferencials; apostar per la publicity, a través de fets noticiables, amb el conseqüent guany de credibilitat; aprofitar la versatilitat de l’ecosistema digital; i fer entendre la proximitat com a afavoridora de la fidelització.
La idea d’improveitzar és un joc de paraules format per improve, que en anglès vol dir “millorar” i improvisar, que no és ben bé treballar de forma aleatòria, sino que “s’ha preparat un pla d’accions que ens dona un marge suficient per poder adaptar la nostra situació en funció de com es desenvolupin els esdeveniments”.
Finalment, Salou vol treballar el turisme sota quatre criteris: sostenibilitat (respecte per l’entorn i pensant en el desenvolupament); accessibilitat (pensat per a les persones i tenint en compte les diversitats funcionals); alineat amb els programes pilars; i la innovació (que aporti una solució diferent, essent igualment efectiva).
Dades turístiques
L'alcalde ha donat a conèixer les dades turístiques de l'any passat i ha explicat que "Salou manté el seu lideratge". És la destinació turística de litoral català que més pernoctacions va obtenir l'any 2020, si bé cal destacar que va ser una temporada turística "anormal", amb una "baixada importantíssima" de les pernoctacions, que es van situar en més d'un milió i mig; mentre que al 2019 foren 8 milions.