GALERIA DE FOTOS: 55a edició del RallyRACC Catalunya – Costa Daurada, Rally de España 2019
dimarts 29 octubre 2019
-Victòria de Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai i20)
-Ott Tänak-Martin Järveoja (Toyota Yaris), Campions del Món
-Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20), tercers en el podi
-Els tres equips espanyols de WRC2 entren en la zona de punts
Ott Tänak/Martin Järveoja es van proclamar aquest diumenge Campions del Món FIA de Ral·lis per primera vegada, assolint, a més, el títol de pilots amb un vehicle Toyota, una marca que no l'aconseguia des del 1994 amb Didier Auriol.
La victòria en el 55 RallyRACC Catalunya-COSTA DAURADA, Rally de España 2019, fou per a Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20), la tercera d'aquest any en la penúltima prova del calendari, a la qual encara hi arribaven amb opcions d'aconseguir el títol. A més, aquesta és la primera vegada que l’equip belga i la marca Hyundai guanyen el RallyRACC.
La jornada final va arrencar molt d’hora des de la zona d'assistència de PortAventura World, amb els 47 participants que encara continuaven en cursa, per a realitzar dues passades per Riudecanyes (16,35 km) i La Mussara (20,72 km), completant així 74,14 km cronometrats sobre asfalt dels 236,61 totals. El millor crono en el primer tram se l’adjudicava Thierry Neuville, encara que en el següent Dani Sordo era el més ràpid, aconseguint guanyar així la seva primera especial en asfalt, després d'haver marcat ja un millor temps el divendres sobre terra.
Concloïa aquesta penúltima secció de la prova sense canvis en la classificació provisional, amb Neuville instal·lat en la primera plaça amb una confortable renda de 17’’5 sobre Sordo, que intentava mantenir el seu avantatge respecte a Tänak, que estava a 22’’ del cap de cursa. El pilot espanyol intentava que els dos Hyundai acabessin en les dues primeres posicions del podi, una cosa summament important de cara al Campionat del Món de Constructors que lidera provisionalment la marca coreana.
A Riudecanyes i a falta del Power Stage de La Mussara, Sordo tornava ser el més ràpid i les posicions es mantenien estables. Precisament en aquest últim tram del 55 RallyRACC els estonians Ott Tänak/Martin Järveoja aconseguien el seu primer títol mundial, per si quedava algun dubte, guanyant el tram i aconseguint els 5 punts addicionals del vencedor, a més d'acabar el RallyRACC en la segona posició, aconseguint superar a Dani Sordo/Carlos del Barrio per tan sols 4 dècimes.
La victòria de Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul és la tercera de la temporada, després de les de Còrsega i l'Argentina i trenca l'hegemonia de triomfs, en la prova catalana, dels dos Sébastien, Loeb i Ogier. A més, aquesta és la primera victòria en la història de Hyundai en aquesta cita i molt important de cara al títol de Constructors, que tindrà el seu epíleg a Austràlia. La marca coreana i Toyota són les candidates a obtenir-lo.
En WRC2 Pro la victòria fou per a Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) per tercera vegada aquesta temporada, que a més han liderat del primer a l'últim tram. Competint per primera vegada amb el Citroën C3 R5, Eric Camilli/Benjamin Veillas (Citroën C3 R5) vencien en WRC2 i aconseguien el seu primer triomf de l'any en aquesta categoria. A més, cal destacar la magnífica actuació dels catalans Nil Solans/Marc Martí (VW Polo GTI R5) en les dues jornades sobre asfalt, aconseguint guanyar 8 dels 11 trams sobre aquesta superfície i finalitzant en la 9a posició. Dos equips espanyols més participaven en WRC2, José Antonio Suárez/Alberto Iglesias (Skoda Fabia R5), que van acabar en 7è lloc, i Jan Solans/Mauro Barreiro (Ford Fiesta R5 MKII) en la 10a, després d'haver de solucionar problemes de frens en les dues jornades d'asfalt.
La pròxima prova serà el Ral·li d'Austràlia, del 14 al 17 de novembre, on quedaran per decidir-se els títols mundials de Constructors WRC i el de pilots WRC2.
Bo per a Salou i bo pel territori
L’alcalde salouenc, Pere Granados, ha manifestat que “Salou i tot el territori es beneficien, en gran mesura, de la celebració del Rally, perquè es desenvolupen proves en diferents punts i això fa que hi hagi molt de moviment de persones i un impacte econòmic molt important, des de dijous i fins a diumenge”. El batlle ha recordat que l’any passat dit impacte fou de 49.868.546€.
L’alcalde també ha dit que “el fet que el Rally es faci en aquestes dates implica un bon acabament de temporada; amb un pont llarg, amb un nivell d’ocupació molt bo”. A més, “cada vegada tenim més afluència de públic”, ha assenyalat, i ha afegit que “no només parlem d’una oferta turística de sol i platja, sinó que és una prova esportiva de motor que atreu visitants de diferents mercats i seguidors específics de vehicles; un perfil alt de turista, pel que fa a la despesa”.
Cal recordar que Salou va aconseguir, després de treballar-ho molt, “dues proves que no teníem: el shakedown i la prova urbana, un gran espectacle a Salou, dins del Passeig Jaume I, pel costat de la platja”, ha especificat Granados.
29 anys en el mundial
Amb aquesta 55 edició, el RallyRACC obre una pausa d'una temporada, atès que la següent puntuabilitat mundial està prevista per al 2021. El 1957 es va crear el I Rallye Catalunya-Volta a Catalunya i el 1973 el Rallye Catalunya-Rallye de les Caves, puntuable per al Campionat d'Espanya. La cursa va passar a integrar-se en el calendari del Campionat d'Europa el 1980 i en el del Campionat del Món, el 1991. Aquest any 2019 el RallyRACC ha celebrat la seva 29a edició consecutiva en el Campionat del Món FIA, 15 d'elles en la seva actual base de Salou, PortAventura World i la Costa Daurada, a la qual va accedir el 2005.
Classificació oficial final del 55 RallyRACC
1-Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC), 3h.07’39”6
2-Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), +17”2
3-Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC), +17”6
4-Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC), +53”9
5-Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), +1’00”2
6-Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC), +1’14”2
7-Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC), +1’47”6
8-Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC), +4’20”5
9-Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5, 1r WRC2 Pro), +8’24”6
10-Eric Camilli/Benjamin Veillas (Citroën C3 R5, 1r WRC2), +8’47”2