El Centre d’Informació i Difusió de l’Art de l’Esmalt celebra els seus 35 anys amb una exposició a la Torre Vella de Salou
dimecres 10 abril 2019
L’exposició s’inaugurarà aquest dissabte 13 d’abril a les 19 hores i romandrà oberta fins l’1 de juny en horari de dilluns a dissabte de 18 a 20h
El Centre Cultural de la Torre Vella de Salou acull aquest dissabte la nova exposició “L’Esmalt” amb motiu del 35è aniversari del Centre d’Informació i Difusió de l’Art de l’Esmalt (CIDAE). Aquesta mostra compta exclusivament amb la participació dels i les esmaltistes associats al CIDAE. L’exposició s’inaugurarà aquest dissabte 13 d’abril a les 19 hores al Centre Cultural Torre Vella, i es podrà visitar fins l’1 de juny en horari de dilluns a dissabte de 18 a 20 hores, diumenges i festius tancat.
Enguany, fa trenta-cinc anys de la creació de CIDAE, l’any 1983; trenta anys de la Revista l’Esmalt (l’any 1988, en segona etapa, continuadora d’una primera, en forma de Butlletí, creat l’any 1976, amb un total de 120 números); trenta-tres anys de la realització de la Iª Biennal Nacional de l’Art de l’Esmalt, l’any 1985, a Salou, convertida en internacional l’any 1989 (enguany farà trenta anys), i que amb el nom “El Món de l’Esmalt” va arribar a 9 edicions, l’any 2007, amb un gran ressò internacional. A través d’aquesta exposició també se celebra la creació del Museu de l’Esmalt Contemporani a Salou (MECS) el 1991, inaugurat oficialment l’any 1992, a punt també de la trentena, en el mateix edifici històric i emblema de Salou, La Torre Vella, on se celebren les exposicions biennals.
El Museu de l’Esmalt de Salou, pioner arreu del món
El Museu de l’Esmalt Contemporani de Salou, situat al Centre Cultural Torre Vella es va constituir l’any 1991, després de la restauració i condicionament de la singular torre de guaita del segle XVI. Aquest museu és pioner, específic i únic des d’aleshores arreu del món com a col·lecció internacional. A partir del segle XX, va servir com a esperó i model d’alguns altres museus creats posteriorment amb aquesta mateixa finalitat.
En l’actualitat el Museu disposa d’un fons considerable d’esmalts d’arreu del món que, bé per adquisicions, per donacions o deixes en dipòsit com les del Museu de les Arts Decoratives de Barcelona, configuren una col·lecció que ofereix un panorama prou significatiu de l’art de l’esmalt del segle XX.
La nova exposició, un espai per la diversitat d’esmaltistes
Aquesta mostra compta amb un total de 42 obres, totes elles en esmalt al foc sobre metalls en diverses tècniques d’aplicació d’aquest procediment: “Fermall ‘Cap’” del President del CIDAE, Andreu Vilasís; ”Elixir d’esmalt” de la conservadora Núria L. Ribalta; “Fulles” de Rosa Gelpí; “Salou 2019” de Maria Rosa Sardà; “Abonado por un Castor que no era Casto” de Maria Elba; “Relicari” d’Anna Ma. Rafecas; “Estel” de Ma. Isabel Feliu; “Esquirol” de Ma. Teresa Bach; “Nú” de Júlia Ares; “Veritat i raó I” de Francesc Soldevila; “Mirada al mar” de Carme Brunet; “Venècia” de Carme Parellada; “Natura en moviment blau” de Maria Lluïsa Recasens; “Espalmatòria” de Consol Marcó; “Natura alada” d’Ester Coll; “El despertar d’una idea” de Montserrat Rifà; “Kutxa Berezia (Cajita especial)” de Miguel Angel Sanz; “Llaç” de Cristina Riambau; “Temps passat” d’Angels Ruiz-Alpiste; “Fita” de Pilar Tello; “Full” d’Anabel del Canto; “Tempesta al desert” de Mercè Rabetllat; “Creatura Marina” de Rafael Arroyo; “Cossos” de Ma. Teresa Ulldemolins; “Paisatge” de Carme Carranza; “Jardí de primavera” de Carme i Silvia Garreta; l’obra sense títol d’Àngels Sanz; “Organisme floral” de Rosalia Pomés; “Estany” de Yolanda León; “Puppy” de Berta Belza; “Blaus” de Montserrat Aguasca; “Òptic” d’Antoni Bachs; “Temps d’ametllers” de Betlem Vegara; “Horizontes encontrados” de Tatiana Cano; “Coupelle au drapé intérieur” de Geneviève Beaurain; “L’Estany” de Montserrat Cortinas; “Espurnes cromàtiques dins d’un bol” de Rosa Cassany; “Jardí exòtic” de Txus Fibla; “Slechtvalk” de Mary Mulder; “Boira VIII” de Mer Almagro; “Rellotge” de Josep Ronsano; i l’obra “Papillon Elephant” de Vincent Pécaud.
També es presentarà, acompanyant l’exposició, la instal·lació “El Banquet”, qual compta amb dos realitzacions dels alumnes d’Esmalts Artístics de l’Escola Superior de Disseny i Art, Llotja, de Barcelona, la “Magrana” de Virginia Escudero i la “Poma” de Nicolay Serrano.