Protecció Civil
La protecció civil gestiona i coordina les accions destinades a protegir les persones, els béns i el medi ambient davant de situacions de greu risc col·lectiu, de catàstrofes i de calamitats públiques. El sistema de protecció civil està format per diferents serveis i recursos, públics i privats, i diferents nivells de les administracions públiques. Per fer-ho, actua abans, durant i després de les emergències. Les funcions concretes són:
- Previsió. Actuacions que permeten identificar el risc, avaluar-lo i conèixer el seu impacte en el territori.
- Prevenció. Actuacions prèvies de vigilància encaminades tant a la disminució dels riscos com a la detecció immediata.
- Planificació. Establir i determinar les respostes davant de situacions d'emergència amb l'objectiu de gestionar i coordinar les actuacions dels diferents grups operatius i organismes que intervenen en l'emergència. I això es fa a través dels plans d'emergència i la seva actualització.
- Intervenció. Conjunt d'actuacions orientades a minimitzar els efectes d'una emergència amb l'objectiu de protegir la ciutadania.
- Informació. Accions encaminades a fomentar l'autoprotecció entre la ciutadania, donant a conèixer les mesures de prevenció i d'actuació davant d'una situació de risc.
- Rehabilitació. Tasques i gestions encaminades al restabliment dels serveis essencials, a la valoració dels danys i a l'atenció i el suport als damnificats un cop finalitzada la situació que ha provocat l'emergència.
Com s’actua? Què preveuen els plans?
En cas de situació de risc o emergència greu, Protecció Civil dona suport a les autoritats de protecció civil (Generalitat i locals) en la presa de decisions de mesures d'emergència per protegir la població. Ho fa a través del CECAT, recollint, analitzant i difonent la informació dels riscos i emergències i les possibles afectacions, amb la col·laboració de tots els serveis implicats i de les activitats afectades.
A més, s'informa a la població tant de les mesures d'autoprotecció com de les instruccions de les autoritats que han d'aplicar en cada cas.
També dona suport a l'actuació dels serveis d'emergència sobre el terreny facilitant informació i proposant a les autoritats mesures d'emergència a la població que facilitin l'actuació d'aquests serveis d'emergència.
Aquesta resposta a una situació d'emergència està prevista als plans de protecció civil (plans d'emergència) que actuen com a eina tècnica i jurídica.
Pla de Protecció Civil Municipal. DUPROCIM
El Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM) és el document que estableix el marc orgànic i funcional previst per a un municipi, amb l’objecte de prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns i donar resposta adequada a les possibles situacions d’emergència del municipi, sota responsabilitat del titular del pla i garantint la integració d’aquestes actuacions amb el sistema autonòmic de protecció civil.
El Ple de l'Ajuntament de Salou va aprovar l'any 2023 el seu DUPROCIM. Aquest document va ser homologat l'octubre de 2024 per la Comissió Permanent de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya.
El DUPROCIM de Salou contempla els següents riscos:
Riscos territorials:
- Onades de calor/fred
- Concentració de persones
- Accidents en ports o al mar
- Accidents amb múltiples víctimes
Riscos especials:
- Incendi forestal (INFOCAT)
- Inundacions (INUNCAT)
- Nevades (NEUCAT)
- Sísmic (SISMICAT)
- Transport de mercaderies perilloses (TRANSCAT)
- Contaminació de les aigües marines (CAMCAT)
- Accident químic (PLASEQTA)
- Ventades (VENTCAT)
- Pandèmies