Els 8 municipis de sol i platja més importants d’Espanya reclamen una nova definició de municipi turístic i millor finançament
dijous 11 abril 2019
A la roda de premsa l’alcalde de Salou, el president i vicepresident de l’AMT i el president de l’ITH han coincidit en el pes que tenen aquests municipis dins el PIB espanyol i l’esforç que han de fer per mantenir bons serveis a l’alçada del volum de visitants que reben
Al llarg del matí s’han dut a terme dues taules rodones. ‘Per un nou model de finançament dels municipis turístics’ i ‘les noves tendències per millorar la satisfacció del turisme a les destinacions de sol i platja’
Entre els vuit municipis: Salou, Torremolinos, Benidorm, San Bartolomé-Maspalomas, Lloret de Mar, Arona i Adeje, sumen 67 milions de pernoctacions
Salou ha estat aquest matí l’escenari de la jornada organitzada per Alcaldes.eu i l’Ajuntament en la que s’ha celebrat la Jornada Estratègica de municipis turístics de sol i platja (AMT) amb el missatge de la necessitat d’aconseguir reptes de finançament per millorar la satisfacció. Precisament, aquesta idea ha estat present al llarg de les diverses intervencions a la roda de premsa que s’ha celebrat prèvia a les jornades. A les mateixes, l’alcalde de Salou, Pere Granados, ha recordat que fa poc més d’un any que s’ha creat i s’ha donat forma jurídica a la AMT (Associació de Municipis Turístics) que recull els 8 municipis pioners en turisme que sumen 67 milions de pernoctacions cada any (Salou, Torremolinos, Benidorm, San Bartolomé-Maspalomas, Lloret de Mar, Arona i Adeje). En aquest sentit, Granados ha manifestat que “com a municipi tenim 27.000 habitants censats; però en canvi, en temporada alta som la primera ciutat del Camp de Tarragona amb 200.000 habitants i per tant ens veiem obligats a donar bon servei a aquest volum de persones”. Per això, afegia “aquesta associació neix com un espai d’intercanvi perquè aquestes destinacions aconseguim ser més sostenible i corregim el dèficit de finançament aconseguint una nova definició de municipi turístic”.
Per la seva part, el president de la AMT i alcalde de San Bartolomé-Maspalomas, Marco Aurelio Pérez, afegia que “no som destinacions rivals sinó que hem unit les nostres forces per entendre la indústria turística. Portem 40 o 50 anys aportant moltíssims llocs de treball, essent un veritable moviment econòmic pel país i hem de fer entendre què significa ser municipi turístic: fer gran inversions, millorar la competitivitat i una aposta tecnològica que ajudi als nostres veïns i visitants”.
L’alcalde de Benidorm i vicepresident de la AMT, Antonio Pérez, afegia durant la roda de premsa les dades macroeconòmiques que generen els 8 municipis. “Representem un 0.9% de la població; generem un 4% de l’ocupació turística; oferim el 10% de l’allotjament reglat i recollim el 20% de les pernoctacions hoteleres del turisme internacional del nostre país”, apuntava. “Aquí no hi ha color polític sinó que aquesta aliança és un projecte amb molt de futur perquè no ens fem competència sinó una aliança estratègica”.
El darrer en intervenir ha estat Juan Molas, president de la CEHAT (Confederación española de hoteles y alojamientos turísticos) i responsable de l’ITH (entitat que coordina la secretaria tècnica de l’AMT). Molas ha insistit també en la necessitat treballar perquè “les inversions en infraestructura pública i privada estan fetes per a 12 mesos però en canvi s’utilitzen només durant 7 o 8 mesos de temporada” així que proposava “nous models, noves possibilitats i que es puguin definir solucions públiques i privades”. Al marge d’aquestes reflexions, Molas també ha anunciat que s’espera una bona temporada turística malgrat la incertesa del Brexit i la inestabilitat política a Catalunya, com a motor turístic dins de l’estat espanyol. “Els tres primers mesos d’aquest 2019 s’han superat en un 3,8% les dades del 2018, que ja van ser superiors a les del 2017, que ja va ser un any excepcional”, apuntava.