ÓSCAR MARTÍNEZ (Turespaña Frankfurt): "Salou té un gran potencial per atraure el turisme LGTBI alemany"
dissabte 15 març 2025
Quin és el perfil actual del turista LGTBIQ+ alemany i què busca en els seus viatges?
El turista alemany és exigent per norma, i el turisme LGTBIQ+ encara ho és més. Viatja durant tot l’any i busca qualitat en les seves experiències. Espanya ha estat històricament una destinació de referència per a aquest col·lectiu, però els hàbits de viatge han evolucionat. Ja coneixen bé destinacions tradicionals com Sitges, Gran Canària o Eivissa, i ara busquen alternatives que ofereixin experiències encara més autèntiques.
Aquest públic tendeix a quedar-se més temps a les destinacions, evita el turisme massificat i prioritza la qualitat, la sostenibilitat i la diversitat. A més, cada cop hi ha més interès en el contacte amb la comunitat local i en experiències personalitzades, en lloc de limitar-se a espais d’oci exclusius per al públic LGTBIQ+.
Espanya és un referent en turisme LGTBIQ+, però creu que el país està preparat per oferir aquesta diversitat d’experiències?
Sí, però encara hi ha marge de millora. Moltes destinacions continuen associant el turisme LGTBIQ+ exclusivament amb la festa i la platja, quan en realitat aquest segment és molt més divers. Hi ha parelles, famílies amb fills, viatgers solitaris i grups d’amics que busquen experiències més enllà de l’oci nocturn.
El turista LGTBIQ+ alemany valora molt el turisme cultural, gastronòmic, de natura i benestar. No vol sentir-se aïllat en guetos turístics, sinó formar part de la vida local i explorar l’autenticitat de la destinació. Espanya té una gran oportunitat en aquest sentit, especialment amb ciutats i municipis que treballen per diversificar la seva oferta.
Per a Óscar Martínez, "Salou té un gran potencial per atraure el turisme LGTBIQ+ alemany" perquè està fent els deures de forma responsable
Com pot Salou posicionar-se com una destinació atractiva per al públic LGTBIQ+ alemany?
Salou té diversos avantatges estratègics. És una destinació coneguda pel mercat alemany, compta amb bones connexions aèries i ofereix una gastronomia i una oferta d’allotjament de qualitat. Tot i això, per atraure el turista LGTBIQ+ alemany, ha de diferenciar-se d’altres destinacions amb propostes que vagin més enllà del sol i la platja.
Com per exemple?
Crec que Salou pot centrar-se en tres grans pilars:
Turisme cultural i patrimonial: El seu recent reconeixement com a Capital de la Cultura Catalana 2025 és una gran oportunitat per oferir una alternativa cultural atractiva.
Turisme de natura i benestar: La recuperació del litoral i la creació de rutes paisatgístiques poden convertir-lo en una destinació de referència per a aquells que busquen experiències sostenibles i en contacte amb la natura.
Esdeveniments exclusius i diferenciats: Més enllà de l’oci nocturn, Salou podria apostar per festivals culturals, trobades gastronòmiques o esdeveniments esportius orientats al públic LGTBIQ+.
Si Salou aconsegueix comunicar bé aquests punts forts i posicionar-se com una destinació diversa, inclusiva i amb oferta de qualitat, pot convertir-se en un referent del turisme LGTBIQ+ a la Mediterrània.
El turisme LGTBIQ+ a nivell general ja no busca només tolerància, sinó sentir-se part i estar integrat en la comunitat local
Tradicionalment, s’ha associat el turisme LGTBIQ+ amb l’oci nocturn… Ha canviat aquesta percepció?
Totalment. Tot i que la festa continua sent un atractiu per a alguns perfils, ja no és l’única motivació de viatge. Hi ha una tendència clara cap a experiències més completes i enriquidores.
El mercat alemany, en particular, té un alt nivell d’exigència en la qualitat i autenticitat dels seus viatges. Valora molt la sostenibilitat, l’exclusivitat i el tracte diferencial. Per això, les destinacions que ofereixin experiències culturals, esportives, gastronòmiques, de benestar i natura, seran les que realment captin l’atenció d’aquest públic, que és molt potent.
L'expert de Turespaña a Frankfurt no té dubtes que "Salou està en el camí correcte si aposta per una oferta LGTBIQ+ diferenciada i de qualitat"
Amb aquesta evolució del turisme LGTBIQ+, creu que Salou està en el camí correcte amb la seva estratègia de diversificació?
Sens dubte. Salou té una oportunitat única per diferenciar-se d’altres destinacions mediterrànies i atraure el turisme LGTBIQ+ amb una oferta més rica i diversa. El municipi està fent els deures de manera responsable. A més, la seva aposta per les famílies diverses el posiciona com un municipi atractiu.
El reconeixement com a Capital de la Cultura Catalana 2025 li atorga un avantatge competitiu clau i, si continua desenvolupant una oferta inclusiva (com el que està fent amb les famílies diverses), sostenible i de qualitat, pot convertir-se en una destinació força atractiva per al públic alemany.
Salou és un municipi ‘LGTBIQ+ friendly'...
No es tracta només de ser una destinació ‘LGTBIQ+ friendly’, sinó d’integrar la diversitat dins de l’experiència turística i oferir productes i esdeveniments que resultin interessants per a aquest públic sense necessitat de segmentar-lo en nínxols exclusius.
Aquest segment turístic ja no busca únicament espais d’oci exclusius, sinó experiències autèntiques, enriquidores i ben integrades dins de la destinació
Podem dir que el futur del turisme LGTBIQ+ passa per la diversificació i la qualitat?
Absolutament. Aquest segment turístic ja no busca únicament espais d’oci exclusius, sinó experiències autèntiques, enriquidores i ben integrades dins de la destinació.
El gran repte per a les destinacions és entendre que aquest segment no vol sentir-se apartat en guetos turístics, sinó ser benvingut de manera natural i gaudir d’una oferta pensada per a tothom. Salou té una gran oportunitat si sap adaptar la seva oferta i comunicar-la correctament. Si continua apostant per la diversificació i la qualitat, estic convençut que es convertirà en un referent del turisme LGTBIQ+ a la Mediterrània.