Servei D'acollida al Nouvingut/da (SAN)
Què és el SAN - Servei d'Acollida al Nouvingut/da
El SERVEI D’ACOLLIDA AL NOUVINGUT/DA (SAN) és un servei d'acollida a la ciutadania nouvinguda al municipi que engloba totes les actuacions que es realitzen a l’Àrea d’Immigració- Àrea Acollida i que garanteix a les persones nouvingudes la informació, el suport i la formació bàsica per aconseguir un procés d’incorporació en el territori. El temps màxim que pot transcórrer entre l’empadronament i l’inici de l’acollida és d’un any, i el temps transcorregut entre la primera entrevista i el lliurament del certificat no hauria de superar el termini de dos anys.
El procediment que seguirà la persona nouvinguda un cop s’hagi empadronat, s’inicia amb la derivació al Servei de primera acollida on l’agent d’acollida li fa una primera entrevista de benvinguda i li fa entrega de tota la informació que li pugui ser necessària per iniciar els primers tràmits bàsics.
Presentació del Servei d'Acollida al nouvingut:
A partir d’aquest primer contacte, es dissenya un itinerari adaptat a les seves necessitats i se’l deriva als diferents serveis especialitzats per tal de resoldre totes aquelles qüestions que calguin. Finalment, se l’informa de les dates previstes de les sessions formatives existents al territori per tal de poder començar el seu procés d’integració.
Servei de Primera Acollida
Ofereix informació i assessorament sobre:
- Dubtes i qüestions en matèria d’estrangeria, i es deriva al Servei d’assessorament Jurídic, si cal.
- Informar, valorar i emetre els informes proposa per a la Generalitat.
- Els serveis, programes i projectes que es desenvolupen dins l’àrea, emmarcats en les Polítiques d’Acollida i Integració, Promoció de la Igualtat d’Oportunitats, Acomodació de la Diversitat, i Sensibilització de la Població.
HORARI D’ATENCIÓ: Diari de 10’00h a 13’00h (dimecres tancat)
Oficina d'Acollida
Lloc: Espai MAS
Horari d'atenció: diari de les 10h a les 13h. Dimecres tancat
Telèfon: 977309206
Professional que realitza l’atenció: L'agent d’Acollida
Ubicació : al mateix ESPAI MAS - es deriven els usuaris des de les oficines de padró de l’Ajuntament.
Breu descripció: Primer punt d’informació municipal, la ciutadania nouvinguda pot participar en les sessions de benvinguda, o atendre’l de manera individual; es facilita informació dels diferents serveis i recursos municipals, i poder resoldre possibles dubtes d’accés.
Presta informació dels drets i deures de les persones ateses en cada moment, i en l’accés de cada servei i recurs. Proporcionant informació general dels diferents sistemes de protecció social, empadronament i altres qüestions d’interès del ciutadà/ana.
Material:
La voluntat de l’elaboració d’aquest tipus de materials és la d’oferir als professional d'acollida un recurs que els pugui ser útil per atendre les persones que acaben d’arribar al municipi i de disposar d’un document pràctic que sigui de gran utilitat per a les persones nouvingudes.
La informació que el material d'acollida inclou és una explicació general del municipi, els tràmits bàsics que ha de fer com a nova ciutadania, el detall de cada un dels serveis que li poden ser d’utilitat (salut, habitatge, educació, treball, serveis socials, assessorament jurídic), explicació de diferents aspectes sobre convivència i civisme, detall de drets i deures bàsics que ha de conèixer, adreces i telèfons d’interès, etc., i inclou un plànol dels municipi amb tots els serveis. La informació, es va actualitzant periòdicament per tal que sigui real i aclaridora respecte als serveis i recursos del municipi i/o rodalies.
Tramitació Informes d'Estrangeria
La sol·licitud d'informe d'estrangeria es presenta al registre de l'Ajuntament on la persona sol·licitant està empadronada, se'ns perjudici del que disposa l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
- L'Ajuntament elabora un document-proposta que tramet a la Direcció General per a la Immigració (DGI) a través de la plataforma EACAT.
- La DGI emet l'informe en base al document proposta de l'Ajuntament i a tota aquella altra informació complementària de què disposi.
- La DGI notificarà el que diu l'informe a la persona interessada.
- La DGI comunicarà telemàticament el sentit de l'informe tant a l'oficina d'estrangers competent per a resoldre el procediment principal d'estrangeria com a l'ens local que ha elaborat el document proposta, paral·lelament a la notificació.
Tràmits del servei:
Serveix per acreditar l'adequació de l'habitatge en el procés d'obtenció d'una autorització de residència per reagrupació familiar.
Serveix per acreditar la integració social a Catalunya en el procés d'obtenció d'una autorització de residència temporal per arrelament social.
Serveix per acreditar l'esforç d'integració de la persona estrangera en el procés de renovació de la seva autorització de residència temporal (no lucrativa, per reagrupament familiar, treball per compte d’altri i treball per compte propi).
Serveix per acreditar l'adequació de l'habitatge en el procés de renovació d'una autorització de residència per reagrupació familiar, en aquells casos en què el reagrupant ha canviat de domicili habitual respecte del que va acreditar per a obtenir el reagrupament de la seva família.
TAXA MUNICIPAL |
||
INF01 |
Informes d'estrangeria d'adequació de l'habitatge |
41€ |
INF02 | Informes d'estrangeria d'arrelament social | 31€ |
INF03 |
Informes d’estrangeria d’integració social (renovació residència temporal) |
31€ |
INF04 |
Informe d’adequació de l’habitatge per a la renovació de familiars reagrupats |
41€ |
Assessorament jurídic en matèria d'estrangeria
Professional que realitza l’atenció: Assessora Jurídica
Programació de l’activitat del servei:
- Atenció individual, assessorament en matèria d’estrangeria. Informar i assessorar en temes específics i qüestions derivades sobre el marc jurídic d’estrangeria i realitzar gestions, relacionades amb expedients iniciats per aquest servei, davant la Subdelegació del Govern corresponent, i atenent la normativa vigent.
- Sessions en grup: Participació i realització de xerrades informatives en temes d’estrangeria a grups d’alumnes participants en les accions formatives del Programa Integral d’Acollida i Programa per l’ Igualtat d’Oportunitats:
Sessions informatives en temes d’estrangeria i laboral per a la formació d'acollida i d'igualtat d'oportunitats. Sessió en la qual, s’expliquen el drets de l’estranger i les diferents vies de regularitzar-se administrativament. Com també es fa menció al règim laboral, sobre tot en temes de contractació de la llar, sector agrari i hostaleria.
Les sessions informatives en matèria d’estrangeria es realitzen de manera quinzenal els dimarts de 10 a 12 hores, consta de dos tipus de sessions;
1.- Sessió sobre tramitació de l’arrelament social i integració social
2.- Sessió sobre tramitació de reagrupament familiar i renovació
- Atendre les peticions i dubtes de professionals, en l’àmbit jurídic d’estrangeria. Sessions informatives en matèria d’estrangeria adreçades a tots els ciutadans i ciutadanes que vulguin assessorar-se sobre diferents procediments d’estrangeria.
Aquest programa compta amb una advocada que t’informa i t’orienta sobre el passos a seguir. És un servei gratuït.